Facebook en waarom het hebben van veel fans niets zegt

Als je als organisatie weinig geld hebt (of veel wil doen met weinig geld) dan zijn sociale media ideaal. Binnen sociale media staat Facebook nog altijd aan de top (WhatsApp is Facebook wel voorbij, maar toch ook een heel ander soort medium), ook al zou je soms denken dat niemand meer op Facebook zit als je nieuwsberichten leest. Veel organisaties doen daarom heel erg hun best om een pagina te krijgen met veel likes en soms adverteren ze hiervoor zelfs hun pagina. Dat is niet altijd slim.

Fans ≠ bereik

facebook-likesNatuurlijk zegt het aantal mensen dat een pagina liked iets, namelijk hoeveel mensen er ooit op like hebben gedrukt bij die pagina. Niet meer en niet minder. Het geeft hooguit een indicatie van hoe sympathiek mensen een merk vinden. Over het bereik van een bericht van de pagina zegt het veel minder. Wat gebreurt er namelijk als je als pagina een bericht plaatst: Facebook bepaalt hoeveel mensen dit uiteindelijk zien. Natuurlijk is dit niet ad random. Facebook gebruikt daar een formule voor (het Facebook algoritme).

Twee belangrijke componenten

emoticonsHierbij zijn er twee belangrijke componenten: Ten eerste wat is de vorm van het bericht. Is het een video (als video geplaatst op Facebook, niet een link naar YouTube), foto, link of alleen tekst. Dit bepaalt voor een deel hoe goed een bericht scoort. Op dit moment lijkt de volgorde qua bereik te zijn, zoals die hiervoor staat. Toch scoren ook links en tekstupdates regelmatig heel goed. Dit komt door de tweede belangrijke component. De reactie van je fans. Facebook stuurt elk bericht eerst naar een deel van je fans. Als deze reageren, liken, delen of op een afbeelding of link klikken dan weet Facebook dat het een bericht is dat veel mensen willen zien en komt het bericht bij meer fans op de tijdlijn. Tegelijkertijd zien vrienden van je fans dat je fans liken, reageren en delen. Zo kan het bereik vele malen groter zijn dan het aantal fans. Het bereik van een bericht kan makkelijk tussen de 10% en 300% liggen van het aantal fans dat je hebt.

Meer fans = minder bereik

Soms kan het zijn dat meer fans uiteindelijk voor minder bereik zorgen en dat komt door de tweede reden. Als jij je pagina adverteert (en al helemaal als je likes koopt bij clickfarms) dan kunnen de fans die via deze weg komen minder betrokken zijn (bijvoorbeeld omdat het toch mensen van clickfarms zijn). Deze fans zullen als ze in die eerste groep zitten waar het bericht bij terechtkomt minder snel liken, reageren en delen. Vervolgens denkt Facebook: slecht bericht en plaatst het bij minder fans op de tijdlijn. Zo zorgen meer fans soms voor minder bereik. Hoe dit precies werkt, kun je ook zien in de video hieronder.

Een reactie plaatsen