No budget campagnes

piggy-bank-29154_960_720Twee ton per jaar. Dat is de begroting van de Vegetariërsbond, een organisatie die al ruim 120 jaar bestaat. Dat klinkt als een mooi budget om campagnes van te voeren. Echter dat lange bestaan zorgt ervoor dat er een mooi magazine is, een kantoor, 2 keurmerken, een ledenvergadering (want vereniging), een hele ingewikkelde administratie met heel veel verschillende soorten klanten, etc. etc. Dat in combinatie met 2 medewerkers een een externe financiële medewerker zorgt ervoor dat er onder de streep nauwelijks iets over blijft voor campagnes en evenementen.

Campagnes

Campagnes is hierbij een wat verwarrende term. Je denkt hierbij al gauw aan groepen mensen die actievoerend en flyerend het land doorgaan of tv reclames gecombineerd met advertentie in bushokjes. In mijn huidige functie houden campagnes vaak in, dat er rond een thema wordt geprobeerd om meer mensen te verleiden vegetarisch te eten of mensen die dat al doen worden ondersteund. Een campagne houdt vaak een themasite (of pagina) in, berichten op sociale media en persberichten. Heel soms gecombineerd met een speciale module voor de website of een evenement (zo was de Langste Vegetarische Tafel ooit een promotie evenement voor de Vegetarische Restaurantweek, terwijl het nu het grootste evenement is van de Vegetariërsbond).

No budget

img_20160827_121508209Hoe zorg je uiteindelijk dat je toch zaken kan organiseren als je geen budget hebt. Er zijn twee opties, die ik beide gebruik in mijn huidige werk. Ten eerste kun je zorgen dat er inkomsten staan tegenover je uitgave. Dit kan door crowdfunding, het aanvragen van fondsen en sponsoring door bedrijven. Ten tweede moet je de kosten laag houden. Dit houdt in werken met onbetaalde krachten, alles wat je zelf kan, zelf doen (geen reclamebureau’s inhuren, zelf infographics knutselen) en goed uitzoeken waar je de beste prijs kwaliteit krijgt. Daarnaast zorgt het hebben van geen budget ook ervoor dat je campagne er anders uit ziet. Je hebt de keuze uit je beperken tot online (sociale media en nieuwe pagina maken zijn gratis), je zoekt iets met een verdienmodel (sponsoring, entree, drankverkoop bij een gratis eet evenement) en/of je probeert gratis media-aandacht te krijgen door slim te framen, op de actualiteit in te spelen. Het overkoepelende thema is dat je vooral creatief moet zijn. Zo kwam uit een brainstorm over een bezuiniging op de Langste Vegetarische Tafel een idee voor een ander low budget activiteit: picknicks, want dan heb je geen tafel nodig en kun je gevulde kleedjes verkopen.