Hoe kom ik in de krant?

krantIn de krant en het liefst op TV dat wil bijna elke organisatie wel. Want, hoewel sociale media ervoor zorgen dat je heel veel mensen kunt bereiken zonder journalisten, is voor veel organisaties de pers nog altijd een belangrijke manier om nieuwe mensen te bereiken. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw issue aandacht krijgt in de krant? De afgelopen jaren is het mij regelmatig gelukt om aandacht voor de Vegetariërsbond (een relatief kleine organisatie) te krijgen in de krant en op de radio, zowel lokaal als landelijk (zie infographic). Een enkele keer komt dat doordat we zomaar door de pers werden gebeld, maar meestal kwam het initiatief vanuit ons. Waarom het lukt? Dat ligt voor een groot deel aan twee zaken: is wat je wilt vertellen nieuwswaardig (te maken) en weet je het goed bij de pers onder de aandacht te brengen.

Nieuwswaardig

Stel je bent de Koekenbakkersvereniging en je hebt een campagne bedacht om koeken te promoten, want dat is (volgens jullie) beter voor de samenleving. Je gaat daarom een maand lang in alle winkelcentra flyers uitdelen en je stuurt een persbericht erover “Koekenbakkers flyeren over voordelen koeken”. Je kijkt de volgende dag in de krant en.. het staat er niet in.

Om in de krant en al helemaal om op TV te komen moet je met iets komen dat interessant is om aandacht aan te besteden. Belangrijk daarbij is dat het niet te voor de hand liggend is, het moet verrassen, het moet iets nieuws zijn en als het even kan moet het inspelen op een actueel onderwerp. Niet al het nieuwe is gelijk ook nieuws.

vgq-dagBelangrijke onderdelen van een mediageniek onderwerp zijn dat het iets opvallends is waar mensen nieuwsgierig naar worden (liefst met een maatschappelijk belang). Daarnaast zijn er bepaalde zaken die in de praktijk sneller het nieuws halen. Dit zijn onderzoeken, zoals hoeveel dieren eet een Nederlander in zijn leven (maar voordat je nu een poll begint op je eigen website, het moet wel een beetje een betrouwbaar onderzoek zijn), records (zoals de Langste Vegetarische Tafel) of iets aansluitend op een nationale of internationale themadag (denk aan dierendag, moederdag, etc.), zo’n dag kun je trouwens ook gewoon zelf uitroepen (nationale VegeQdag kwam meerdere keren op de radio). Over het algemeen betekent groter (meer mensen, meer plaatsen) dat de kans op aandacht ook groter is. Echter een goed getimed persbericht met goede kop of term een flyeractie met 3 personen in de krant kan krijgen (zoals ik ooit merkte toen ik ging flyeren voor DWARS tijdens een actiedag voor de karbonadeknaak. Dat flyeren zou door heel het land gebeuren op dierendag, uiteindelijk werd maar in 1 plaats een uurtje geflyerd, maar het stond wel in de krant door de aansprekende naam).

Persbericht

Een goed getimed persbericht dus. De kans dat nieuws toevallig wordt opgepikt is klein. Je actie moet wel erg groot of extreem zijn om de pers er spontaan op af te laten komen (en dan nog is het goed om een persbericht te sturen omdat je dan iets meer kans hebt dat ook echt jouw boodschap overkomt). Dus als je je nieuwswaardige bericht hebt bedacht is het tijd voor een persbericht. Een persbericht is een stukje tekst dat je naar diverse redacties en journalisten stuurt.

Persbericht maken

Het lijkt simpel: Je stuurt een tekstje naar de pers en die plaatsen het. Dat is het op zich ook, maar hoe beter dat tekstje, hoe groter de kans dat de journalist niet binnen een minuut je e-mail weggooit. Een persbericht is niet een verhaaltje zoals je het op je site of in je magazine zou zetten, waarbij je met cliffhangers mensen helemaal het bericht laat uitlezen (voor je site is dit ook niet ideaal, maar dat is iets voor een andere blog) en waarin je met veel bijvoegelijk naamwoorden je mening geeft (de prachtige, milieuvriendelijke en voordelige koekjes zijn een genot). Met een persbericht schrijf je als het ware het nieuwsbericht voor de journalist. Voor lokale media is dit soms zelfs letterlijk wat je doet! (en kan zelfs je veel te lange saaie bericht in het huis-aan-huiskrantje komen, ook hier spreek ik uit ervaring uit een al wat verder verleden).

quotesHoe ziet een persbericht er dan wel uit. Een poging in een paar regels (je kan er makkelijk een boek over schrijven). Een persbericht is objectief geformuleerd en begint met de kern (want als je bericht te lang is, is het fijn als de journalist gewoon de laatste alinea kan schrappen). Mag je dan helemaal je mening niet geven? Natuurlijk mag dat wel. Dat kan op 2 manieren:

  • Je meldt wie iets vindt en zet het standpunt uiteen: De koekenbakkersvereniging vindt dat er meer koeken moeten worden gegeten.
  • Je gebruikt een citaat (heel handig, want de journalist heeft nu gelijk al een mooi citaat om in het artikel te plaatsen zonder dat hij je aan de telefoon hoeft te krijgen): “Koeken zijn goed voor je en heel gezond” aldus Cookiemonster (woordvoerder koekenbakkersvereniging).

Timing

mailboxJe hebt op zondagochtend 2 uur (nog midden in de nacht) je persbericht af. Het bericht is nieuwswaardig en sluit aan bij de actualiteit van maandag. Je kijkt maandag in de krant en naar het journaal. Weer niets.

Timing helpt bij het versturen van persberichten. De meeste journalisten werken nog altijd ergens tussen 8 en 8 en hebben net als veel mensen als ze binnen komen op kantoor een hele box mail weg te werken, met veel slechte persberichten en met jouw hele goede persbericht (en iedereen weet dat je kritischer wordt als je 100 mails moet wegwerken dan wanneer er mails overdag 1 voor 1 binnenkomen). Daarnaast zijn ze vaak in het weekend vrij, zeker bij kranten waar er zondag geen krant uitkomt, wordt er dan met minder mensen gewerkt.

Het beste is dan ook om je persbericht ergens gedurende de werkdag onder de aandacht van een journalist te krijgen. Is het een landelijk dagblad dan is de ochtend voor dat je het er idealiter in zou willen hebben een goed idee (denk hierbij wel eraan dat een evenement wat nog weken ver weg is, voor een journalist verder weg lijkt dan voor jou). Er wordt gezegd dat de maandagochtend het best is en de vrijdagochtend het minst (minder ruimte in de krant). Echter dat hangt ook weer van de journalist af, je nieuws en de mogelijke themadag waar je bij aansluit.

Als je boodschap nieuwswaardig is en je persbericht goed en goed getimed dan vergroot dat je kans om in het nieuws te komen. Uiteindelijk hangt het dan nog af van de journalist en van ander nieuws, want een aanslag of ramp kan er zomaar voor zorgen dat je perfect geplande mediagenieke evenement geschrapt wordt. Dat weet ik jammer genoeg ook uit ervaring met een Langste Vegetarische Tafel die 1 keer net na de ramp met MH17 en een keer net na de aanslag in Nice was.

Een reactie plaatsen