Je bent niet je doelgroep

glcongres3Afgelopen zaterdag was ik bij het GroenLinkscongres. Altijd een mooi moment om met veel bekende, die ik vaak nog ken van mijn tijd bij de jongerenorganisatie, bij te praten. Helemaal fijn is het dat het eindelijk weer goed gaat met de partij. Toch zullen GroenLinksers geen GroenLinksers zijn als je toch wat kritische noten worden gekraakt. Daar en ook elders binnen de partij hoor ik dat de campagne toch wel erg Amerikaans is en dat er zo weinig inhoud in de speeches van Jesse zit. GroenLinksers zijn namelijk veelal mensen die hele dagen ervoor uittrekken om zich te verdiepen in de nuances van de politiek, die zijn net als ik zo gek om ruim 300 amendementen op het verkiezingsprogramma te lezen om te beoordelen of ze voor of tegen zijn.

GroenLinksleden en kiezers

Echter wat het actieve GroenLinkslid zich vaak wat minder beseft is dat de gemiddelde kiezer veel minder tijd in politiek steekt en minder diep de materie in wil. Dan is het fijn als in wat die kiezer meekrijgt juist de kern van de boodschap zit en dit aansluit bij zijn of haar overweging om al dan niet GroenLinks te stemmen. De kiezer, zelfs de potentiële GroenLinkskiezer, is namelijk heel anders dan het actieve GroenLinkslid. Dit zie je echter niet alleen bij GroenLinks, maar overal waar mensen de wereld iets beter willen maken.

Jij bent

Ik zie dit bijvoorbeeld bij andere organisaties en bewegingen waar ik actief in ben. In de vegetarisch/veganistische beweging zijn de meeste activisten vegetariër/veganist geworden omdat ze het zielig voor dieren vinden en vaak naar aanleiding van een bloedig filmpje. In de klimaatbeweging zie je veel mensen die terug willen naar een simpelere, minder technologische en lokale samenleving waarbij mensen uit ideële motieven kiezen om geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken en waarbij alle grondstoffen eerlijk worden verdeeld. Een rigoureus andere samenleving.

customer-563967_960_720niet je doelgroep

De doelgroep van deze bewegingen heeft echter vaak heel andere motieven.

Potentiële vleesminderaars
De belangrijkste reden voor veel mensen om minder vlees te eten is variatie. Daarna komen gezondheid en milieu. De zielige dieren komen daar achteraan (alhoewel dierenwelzijn, wat een ruimer begript is, in sommige onderzoeken ook hoog scoort). De mensen die de dieren heel belangrijk vinden, zijn eigenlijk voor een groot deel al (deeltijds) vegetariër/veganist. Om aan te sluiten bij de doelgroep van regelmatige vleeseters gaat het daarom niet helpen om de bloedige video’s en foto’s te delen die jouw als activist hebben overgehaald. Sterker nog mensen hebben geen zin om daarnaast te kijken, haken af en krijgen de boodschap niet mee of erger nog willen niets met je te maken hebben (die groep wil ik niet bij horen). Dit terwijl ze met een andere insteek mogelijk wel vatbaar waren voor je doel.

tiny-homeKlimaat
Een zelfde redenering kun je ook op het klimaat leggen. De meeste mensen die op zich klimaat belangrijk vinden, willen helemaal niet hun mobiliteit, computer en ruime woning opgeven, maar zijn mogelijk wel bereid om het net iets anders is te richten (zonnepanelen, vaker fiets openbaar vervoer (als je geluk hebt en dat beter wordt), goed verkrijgbare milieuvriendelijkere producten kopen (als die niet veel duurder zijn), etc.). Een deel van deze mensen is zelf ook bereid om stappen te nemen, maar voor veel mensen zal gelden: “Ik wil best wat doen voor het klimaat, maar ik ben niet Gekke Henkie en ga dus niet als enige niet op vliegvakantie”. Die bereik je dus minder met een campagne waarbij iedereen in een tiny home in een ecodorp zijn eigen groente verbouwd.

Voer geen campagne voor jezelfblind-823530_1280

Hierboven staat alles wat gechargeerd (een blog is nou eenmaal geen roman), maar het laat een belangrijk valkuil zien. Bij veel idealistische campagnes is de doelgroep heel anders dan jij als campaigner of activist. Sterker nog jij bent helemaal niet je doelgroep, want jij stemt als op de goede partij of bent al bezig met vleesminderen of het klimaat. Mensen zoals jij zijn vaak allang overgehaald, terwijl de mensen die je juist moet overhalen vaak andere motieven en triggers hebben. Dus bedenk dat je campagne met bloedige dieren of doorwrochte politieke stukken vast veel likes en retweets zullen krijgen omdat je mede-activisten er net zo inzitten als jij, maar dat je doelgroep denkt dat ga ik niet lezen/bekijken of als je pech hebt zelfs denkt, daar wil ik niet bij horen. Denk dus bij elke campagne na wat je wilt bereiken en hoe je je campagne laat aansluiten bij je doelgroep.

Een reactie plaatsen